برند چیست و چگونه یک برند قوی را معرفی کنیم

با ما همراه باشید 

برند (Brand) یا نام تجاری چیست؟

تعریف برند یا نام تجاری به سادگی که ما فکر می‌کنیم نیست. چرا که با تمام دارایی یک کسب و کار و مهمترین و باارزش‌ترین داشته آن مواجه هستیم. به همین دلیل برای تعریف برند دیدگاه‌های مختلفی از جنبه‌های متفاوت نظیر نگرش اقتصادی، تجاری، هویتی و… در نظر گرفته می‌شود.

اما به طور کلی برند، روش و منشی است که یک کمپانی، کسب و کار، سازمان و حتی یک فرد از سوی دیگران درک می‌شود. در واقع هر کس که تجربه تعامل با برندی را داشته باشد، درک خودش را دارد. برند فراتر از یک نام تجاری، یک طرح، نشانه و… است و باید آن را احساس قابل تشخیص از یک محصول یا کسب و کار بدانیم.

برندها در اذهان افرادی ماندگار می‌شوند که با آن زندگی می‌کنند. کارمندان، سهام‌داران و سرمایه‌گذاران، رسانه‌ها و از همه مهمتر مشتریان، بیشترین تعامل و تجربه را از یک برند دارند. گرچه این روزها بسیاری از افراد به طور مرسوم برند را همان نام تجاری می‌دانند. چرا یک کسب و کار با نام خود بیشتر در ذهن مخاطبان تکرار می‌شود.

معرفی عناصر برند

همان‌طور که اشاره کردیم برند یعنی ادراک دیگران از ما و به همین دلیل ممکن است آنها براساس المان‌های مختلف، تجربه و درک متفاوتی از ما داشته باشند. به همین دلیل برند تنها به یک نام تجاری خلاصه نمی‌شود و المان‌ها مختلفی دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

انواع برند چیست

بعد از اینکه با المان‌های مختلف یک برند آشنا شدیم، حالا زمان آن رسیده که ببینیم آیا برند می‌تواند متنوع باشد. در ادامه با انواع برند بیشتر آشنا می‌شویم:

اهمیت برند در بازاریابی و تبلیغات

زمانی که فرایندهای بازاریابی و تبلیغات خود را پیاده می‌کنید، در واقع در حال حرف زدن و برقراری ارتباط با مخاطبان هدف خود هستید. ضمن اینکه اشاره کردیم درک آنها از شما اهمیت زیادی دارد. بنابراین نمی‌توان اهمیت برند در بازاریابی و تبلیغات را نادیده گرفت. در قسمت زیر دلایل مهم بودن برند در بازاریابی و تبلیغات را مشاهده می‌کنید:

برندسازی چیست؟

این روزها حتما زیاد می‌شنوید که باید روی برندسازی تجاری یا شخصی خود کار کنید تا جلوه بیرونی خوبی از خودتان بسازید. اما برندسازی به چه معناست؟

در واقع برندسازی به مجموعه اقداماتی گفته می‌شود که نحوه درک نسبت به کمپانی، سازمان یا شخص شما را شکل می‌دهد. قطعا این ادراک خریداران نیست که از وجود آنها بیرون می‌آید و گوشی آیفون را می‌خرد. اما درک آنها به یک دلیل خیلی مهم است: ادراک باعث دیکته‌شدن رفتار می‌شود. براساس تحقیقات روان‌شناسانه و اجتماعی می‌بینیم که حتی وقتی فکر می‌کنیم همه چیز تحت کنترل است، اغلب مواقع رفتار ما تحث تاثیر محرک‌هایی قرار می‌گیرد که کاملا ناخودآگاه است.

خلاصه اینکه نحوه درک افراد از یک برند، کاملا نحوه تعامل و رفتار آنها با کسب و کار را مشخص می‌کند.

البته ناگفته نماند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان برندسازی با برندینگ تفاوت دارد. در واقع در برندسازی شما مشغول ساخت یک برند و افزایش آگاهی نسبت به آن هستید. اما در برندینگ همان مجموعه اقداماتی را انجام می‌دهید که مربوط به خلق ارزش برای مشتری و نحوه درک او از کسب و کار می‌شود. اما مرسوم است که از همان واژه برندسازی استفاده می‌شود.

هدف:

 یکی از مهمترین و اصلی‌ترین المان‌های برندسازی هدف و قصد شما از داشتن یک برند قوی است. با اینکه هدف شما می‌تواند تک بعدی باشد، ولی بدون شک برندهایی موفق‌تر هستند که به چیزی فراتر از فروش و کسب درآمد فکر کنند.

کلیدی‌ترین عناصر برندسازی

برای اینکه بتوانید به بهترین شکل ممکن برندسازی خود را انجام دهید، باید با المان‌ها و عناصر آن به خوبی آشنا باشید. برندسازی عناصر مهم و زیادی دارد که در ادامه مهمترین موارد را می‌بینید.

توجه به کارمندان:

یکی از مهمترین عناصر برندسازی توجه ویژه به کارکنان است. شما فقط با مشتریان مواجه نیستید و بلکه کارمندان‌تان نیز بخش مهمی از برندینگ هستند. ضمن اینکه تک‌تک آنها می‌توانند نماینده برند شما باشند. بنابراین باید تلاش کنید از آنها نمایندگان قدرتمندی بسازید.

برقراری ارتباط:

پیشتر گفتیم که درک دیگران از ماست که باعث دیکته‌شدن رفتار و احساسات آنها می‌شود و همین مسئله علت اصلی تصمیم‌گیری افراد برای خرید است. بنابراین باید به فکر برقراری ارتباط عمیق با مخاطبان باشیم تا بتوانیم براساس روابطمان با آنها امیدوارم باشیم که از ما خرید کنند.

انسجام و یکپارچگی:

همان‌طور که اشاره کردیم یک برند المان‌های مختلفی دارد. به همین دلیل اگر می‌خواهید تصویری ماندگار و هماهنگ در ذهن مخاطبان ایجاد کنید، باید انسجام و هارمونی میان این المان‌ها را به خوبی در نظر بگیرید.

یکی از مهمترین اهداف هر کسب و کاری که هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود، برندسازی است. اما این کار چه مزایایی دارد که باعث شده تا این اندازه مهم باشد.

مزایای برندسازی چیست ؟

افزایش آگاهی از برند:

بدون شک یکی از مهمترین مزایای برندسازی، افزایش آگاهی از برند (Awareness) است؛ چرا که باعث می‌شود مخاطبان بیشتری با کسب و کار شما آشنا شوند.

افزایش اعتبار:

 برندهایی که قوی‌تر هستند، اعتبار بیشتری دارند؛ چرا که باعث می‌شود افراد زیادی به آنها سر بزنند و این کسب و کار را یک منبع موثق بدانند.

ارتقای ارزش کسب و کار:

یکی دیگر از مهمترین مزیت‌های برندسازی خوب این است که رفته‌رفته جایگاه بسیار خوبی در بازار پیدا می‌کنید و همین امر باعث ارتقای ارزش برند شما می‌شود.

رضایت و خوشحالی کارکنان:

کاملا طبیعی است که همه تلاش کنند در یکی از برندهای سرشناس مشغول به کار شوند. علاوه بر این کارکنان فعلی نیز از اینکه برای یک برند کار می‌کنند کاملا راضی و خوشحال خواهند بود.

افزایش مشتریان و فروش:

طبیعتا هر چه افراد بیشتری با کسب و کار شما آشنا شوند در نتیجه درک بهتری خواهند داشت و همین مسئله باعث می‌شود اعتماد آنها نسبت به شما افزایش پیدا کند. در نهاین این مسئله کمک می‌کند تا مشتریان بیشتری پیدا کنید.

چگونه یک برند قوی خلق کنیم؟

حالا بعد از تمام توضیحاتی که ارائه کردیم، مهمترین سوال اینجاست که چگونه یک برند قوی خلق کنیم؟ برای پاسخ به این سوال همچنان همراه ما باشید. برای اینکه یک برند قوی داشته باشید، باید 5 مرحله زیر را به درستی پشت سر بگذارید.